Ukrzyżowanie
Miłość bierze na siebie grzech świata, aby prze-
baczyć każdemu grzesznikowi.
Krzyż jest drzewem życia zasadzonym na
Kalwarii. Syn Boży staje przed Ojcem jako Syn
Człowieczy: "Oto Człowiek” (J 19, 5). Boskość
zostaje przyćmiona. Bóg-Człowiek utożsamia się Z
pierwszym Adamem, ale "Nowy Adam” będzie
posłuszny aż do śmierci.
U stóp krzyża znajduje się czarna pieczara, w
której spoczywają kości Adama. Wszak Golgota
to "Miejsce Czaszki”. W prarodzicu cała ludzkość
zostaje obmyta przez krew Chrystusa.
Na krzyżu wypełniają się słowa Ewangelii: "Lisy
mają nory i ptaki powietrzne - gniazda, lecz Syn
Człowieczy nie ma miejsca, gdzie by głowę mógł
oprzeć” (Mt 8, 20). Jezus skłoni swą głowę na
krzyżu, posłuszny woli Ojca. Jego otwarte ramiona
są znakiem całkowitego oddania.
Maryja i Jan stoją pod krzyżem. Ikona ukazuje
chwilę, w której Chrystus mówi do Maryi:
"Niewiasto, oto syn Twój”, a do ucznia: "Oto Mat-
ka twoja” (J 19, 26-27).
Maryja wyciąga ręce w geście przyjęcia: w Janie
otrzymuje wszystkich chrześcijan. Jej łono, które
nosiło Syna Bożego, teraz nosi każdego z nas. Jest
naszą Matką. Z pochyloną głową i przymkniętymi
oczami zdaje się powtarzać: "Oto Ja służebnica
Pańska, niech mi się stanie według twego słowa”
(Łk 1, 38).
Ojcowie Kościoła nazywają Maryję pierwszą
męczennicą, ponieważ uczestniczyła Ona
całkowicie w Męce Syna. W istocie, zgodnie z pro-
roctwem Symeona Jej duszę przeniknie miecz.
Oddaje ona Świętego, aby otrzymać grzesznika.
W tle znajdują się mury Jeruzalem. Jezus jest
Mężem boleści, na którego spadły wszystkie
grzechy ludu. Cierpiał poza murami miasta, niosąc
ze sobą chwałę świątyni: oddaje On prawdziwą
cześć Bogu w nowej świątyni, jaką jest Jego
ukrzyżowane z miłości do nas ciało.