Zdjęcie z krzyża
Siódmego dnia, w szabat, Bóg odpoczął ukończy-
wszy wszystkie swoje dzieła (por. Rdz 2,2).
Gdy "szabat się rozjaśniał” (Łk 23, 54), Chrystus
został zdjęty z krzyża. Wypełnił wszystkie swoje
dzieła i odpoczywa pogrążony w śnie śmierci. Jego
ciało nosi znaki biczowania, ma otwarty bok, "są
przebite Jego ręce i nogi” - oto słabość Boga, Jego
odpowiedź na wszelkie cierpienie i wszelkie zło.
Ciało to, złożone w ofierze, otoczone jest głęboką
czcią: św. Jan całuje rękę; Józef z Arymatei, stojąc,
zwraca się w kierunku Chrystusa; głęboko pochy-
lony nad Panem Nikodem obejmuje Jego stopy.
Maryja trzyma na swoim łonie głowę Jezusa i z
matczyną czułością opiera na niej twarz: dwa
oblicza splatają się i łączą w jednym akcie miłości.
Przeżywa ból z powagą i spokojem. Ona jedyna
ma otwarte oczy; patrzy w niebo. Jej wzrok jest
pełen wiary wznoszącej się ku Ojcu.
Znajdująca się za Maryją grupa wstrząśniętych
pobożnych kobiet wyobraża dramat ludzkości
przeżywany wobec pytań stawianych przez cier-
pienie, niesprawiedliwość i śmierć.
Porzucone przed kamieniem grobowym płótno, w
które zostanie owinięte ciało Jezusa, jest już zą-
powiedzią Jego zmartwychwstania.
Centralnym i górującym nad całą ikoną ele-
mentem jest czarny, nagi krzyż, symbolizujący
śmierć Chrystusa. Według tradycji jest on
wezwaniem skierowanym do każdego chrześcijanina,
aby na niego wszedł. Krzyż oczekuje na każdegoz
nas, abyśmy mogli pójść w ślady Sługi. Bóg przygo-
tował go jako ołtarz, ażeby chrześcijanin - alter
Christus - w każdym pokoleniu obwieszczał Mis-
terium Paschalne.