Zstąpienie do piekieł
Chrystus umarł i zstępuje do piekieł. W ciszy Wielkiej
Soboty ziemia trwa w bólu, ale w Otchłani jest już
Pascha. Chrystus zstępuje tam jako słońce, które na
zawsze rozprasza mroki śmierci.
Ikona przedstawia to, co wyśpiewuje Jutrznia
Wielkiej Soboty w liturgii wschodniej: "Ty
zstąpiłeś na ziemię, aby zbawić Adama, lecz nie
znajdując go na ziemi, o Panie, poszedłeś go
szukać do Otchłani”.
Miłość oddała się bezinteresownie i całkowicie, by
szukać zagubionej owcy; zeszła aż do głębin
piekieł, aby wyrwać całą ludzkość z niewoli
grzechu i śmierci i wprowadzić ją na ucztę we-
selną, do raju.
Chrystus przeszedł przez śmierć, którą symbolizu-
je czarny krąg, i teraz - wpisany w dwie rajskie
sfery - chwyta Adama i pociąga go do siebie. Jest
to spotkanie pierwszego i drugiego Adama: Nowy
Adam zwraca pierwszemu podobieństwo do Bo-
ga. "Ponieważ bowiem przez człowieka [przyszła]
śmierć, przez człowieka też [dokona się]
zmartwychwstanie. I jak w Adamie wszyscy umie-
rają, tak też w Chrystusie wszyscy będą ożywieni”
(1 Kor 15, 21-22). Naprzeciw Adama znajduje się
Ewa, matka wszystkich żyjących. Ona także
wyciąga ręce do Zbawiciela. Jej dłonie są zakryte,
ponieważ dotykały zakazanego owocu. Chrystus
Król ma złote szaty, jaśniejące boską chwałą. Jego
postać góruje nad Otchłanią; pod Nim upadają
złamane bramy piekieł.
Dwie grupy postaci przedstawiają proroków i
sprawiedliwych oczekujących Zbawiciela. Z lewej
strony rozpoznać można króla Dawida, króla Sa-
lomona i Daniela z babilońskim nakryciem głowy.
Bliżej Jezusa stoi Jan Chrzciciel, powtarzający gest
świadectwa. Po prawej znajduje się Mojżesz z
tablicami Prawa, Abraham z pomarszczonym
obliczem oraz Noe w szatach mieniących się
kolorami tęczy; są oni świadkami Przymierza.
Wszyscy rozpoznają Pana, w którym pokładali
nadzieję: w Nim wypełnia się Prawo i obietnice.
"Wyprowadź mnie z więzienia, bym dziękował
Twojemu imieniu. Otoczą mnie sprawiedliwi, gdy
dobroć mi okażesz” (Ps 142, 8). Chrystus Wyba-
wiciel obwieszcza więźniom Dobrą Nowinę.
Każdy chrześcijanin uczestniczy w tej apostolskiej
gorliwości, troszcząc się o los tych wszystkich,
którzy na tym świecie pogrążeni są w Otchłani,
mieszkają w mroku i cieniu śmierci.